Menakjubkan ! Jambatan Air Pancut Berwarna Pelangi Pertama Didunia.


 Ibu negara Korea Selatan, Seoul adalah bandar megapolitan dengan jumlah penduduk lebih dari 10 juta manusia. Dengan keadaan ekonomi yang meningkat dan mobiliti yang semakin tinggi, tentunya bandar Seoul memerlukan infrastruktur yang mampu mencukupi keperluan penduduknya. Pada awal tahun 1980 diciptakanlah jambatan yang menghubungkan daerah Seocho dan Yungsan, membelah Sungai Han di tengah-tengah Bandar Seoul. Banpo dibina di atas Jambatan Jamsu, membuatnya seperti jambatan dua tingkat. Pada 2009, jambatan ini dipulihkan dan dijadikan tempat pelancongan yang indah.
 
M
ercu utamanya adalah Moonlight Rainbow Fountain. Ini adalah persembahan air pancut jambatan paling panjang yang dicatat Guiness World Record. Saat mentari mulai terbenam, 200 lampu aneka warna menyinari air pancut yang terjun terus ke Sungai Han di bawah jambatan tersebut.

Air pancut ini mengalir dari sisi kiri dan kanan jambatan, yang panjangnya 1.140 m. Debit air yang dikeluarkan kira-kira 190 tan per minit. Air pancut tersebut jatuh di jarak 43 meter dari jambatan. Diiringi alunan muzik, air pancut pelangi ini seakan menari.

Untuk melihat terus persembahan Moonlight Rainbow Fountain, pelancong boleh melawat Seoul pada bulan April-Oktober. Jam persembahan berbeza tiap bulan, namun biasanya selalu ada pukul 12.00, 20.00, dan 21.00 waktu tempatan. Moonlight Rainbow Fountain berdurasi 15 minit.


















Info Hangat Terbaru