Ngeri ! Foto Saat-saat Atlet Patah Kaki Ketika Berlari.


Seorang atlet, olahragawan atau ahli sukan ialah seseorang yang menyertai acara bersukan. Istilah "atlet" (sering disalah eja sebagai "atlit") kadang-kadang hanya merujuk kepada peserta acara olahraga.

Seseorang atlet itu mungkin berstatus profesional (berbayar) atau amatur (tidak berbayar). Seorang atlet yang hebat mempunyai kemahiran fizikal yang lebih berbanding purata (dari segi kekuatan, ketangkasan dan ketahanan) dan oleh itu sesuai untuk aktiviti fizikal, terutamanya peraduan. PerkataanYunani purba bagi "peraduan" ialah athlos, maka orang yang bertanding dalam acara sukan ini dipanggil atlet.

Kebanyakan atlet profesional khususnya mempunyai susuk badan yang sihat dikembangkan hasil daripada latihan fizikal berpanjangan dan senaman badan ketat serta disiplin pemakanan yang tegas.




Menjadi atlet banyak risiko mendapat kecederaan , lebih-lebih lagi apabila atlet tersebut berkaitannya dengan kelajuan (atlet lari pecut).Ketika berlari, badan kita terutamanya otot dan tulang mendapat hentakan berupa tekanan yang berterusan. Apabila gerakan tubuh kita tidak stabil ketika berlari dengan kelajuan tinggi, maka akibatnya boleh mendatangkan kecederaan yang  serius.


Atlet berasal dari Afrika Selatan yang tidak disebutkan namanya ini mengalami kejadian patah kaki ketika bertanding  di temasya Sukan
Atletik Nasional di Afrika Selatan lari 100 meter, meh kita saksikan adegan-adegan beliau mendapat kecederaan tersebut:











Info Hangat Terbaru