4 Katak paling unik di dunia


4. toxic Frog



Katak beracun yang mempunyai warna biru gelap ini merupakan sebahagian daripada kumpulan katak yang bernama Dendrobatidae. Habitat aslinya berada di Amerika Tengah dan Selatan.

Kumpulan katak ini mempunyai tahap ketoksikan yang berbeza-beza dari satu spesies ke peringkat seterusnya dan dari satu populasi ke penduduk lain. Katak ini merupakan salah satu binatang yang dilindungi kerana jumlahnya yang semakin sedikit dan terancam .


 
3. pillow Frog


 
 
Frog Pillow hanya dapat tumbuh hingga enam inchi panjangnya. Habitat aslinya berada di Brazil, Uruguay dan Argentina Utara.

Meskipun terlihat tenang, sebenarnya katak ini sangat cepat dalam menyerang mangsanya seperti cicak, tikus, burung, bahkan katak lain.


 
2. Darwin s frog


 
 
Katak yang hidup diantara kubangan daun-daun yang telah berguguran ini, mempunyai kaedah yang tidak biasa dalam hal merawat anak-anaknya.

Katak jantan mengambil telur dari sarang ke kantung utama yang mana mereka menetas dan menjadi berudu selepas lapan hari.

Katak ini secara teratur muncul sehingga tahun 1978, tapi sekarang tidak kelihatan lagi dan seolah-olah telah hilang atau bahkan spesiesnya telah pupus.

 
1. Vietnam Frog


 
 
Katak ini dijumpai di Vietnam, atau mungkin sebahagian di China. Habitat ada di hutan tropika, dimana ada air tawar dan kawasan batu.
Kulitnya berbintik dan hijau tua yang menyerupai tumbuhan lumut merupakan cara terbaik untuk menyembunyikan diri dari musuhnya.






Info Hangat Terbaru