5 Hantu Paling Terkenal di Jepun

Tidak hanya di Malaysia saja yang mempunyai pelbagai cerita cerita tentang hantu yang sangat terkenal seperti pocong dan pontiyanak di negara Jepun ternyata juga mempunyai beberapa kisah cerita hantu yang sangat terkenal dikalangan masyarakat Jepun dan sangat ditakuti banyak orang. Nah korang mahu tahu hantu apa saja yang terkenal di Jepun jom lihat 5 Hantu Paling Terkenal di Jepun  seperti berikut ini:

 1. Nure-Onna



 

 Hantu Nure-onna dalam keyakinan orang Jepun di gambarkan sebagai hantu yang mempunyai badan ular dan kepala seorang wanita. Hantu ini penampilanya juga sangat mengerikan dengan mata yang berwarna merah seta gigi taring tajam dan rambut panjang boleh membuat orang takut melihatnya. Nah biasanya hantu Nure-onna sering muncul di sungai ketika ia sedang mencuci rambutnya.



. 2. Hitobashira


 

 Hitobashira adalah hantu manusia tiang kenapa disebut manusia tiang sebab hantu ini bangkit kerana ketika masih hidup dikuburkan hidup hidup di tiang tiang  bangunan, masyarakat jepun pada zaman dahulu percaya jika bangunan yang kuat adalah bangunan yang mengorbankan manusia hidup untuk dikuburkan di balik tiang tiang bangunan sehingga banyak para manusia yang jadi mangsa .



 3. Hanako-san atau Toire no Hanako-san


 

 Hanako-san atau Toire no Hanako-san merupakan cerita hantu paling terkenal di Jepun, hantu ini adalah berupa hantu anak kecil yang akan menakut nakutkan bilik darjah di sekolah, jika kamu masuk kedalam bilik kecil di sekolah lalu kamu katakan perkataan "Apakah kau di sana , Hanako-san ", sebanyak 3 kali maka hantu ini akan menjawab" Aku di sini ". Ketika kamu memasuki bilik tandas maka kamu akan melihat seorang gadis kecil memakai skirt merah yang memandangnya.



  4. Teke teke


 

Take take adalah hantu wanita yang mati kerana kemalangan kereta api tubuhnya terbelah menjadi dua setelah kejadian itu rohnya mula menakut nakutkan sekitar rel kereta, banyak orang yang melihat hantu ini berjalan dengan mengheret tubuhnya sendiri yang terbelah dua dan jika ada orang yang bertemu dengan hantu ini maka hantu ini akan memotong tubuh mangsanya menjadi dua bahagian hal ini dilakukan agar ia mempunyai teman yang sama seperti keadaan dirinya mati.


  5. Jinmenken


 

 Jinmenken adalah hantu berbentuk anjing dengan wajah manusia biasa hantu ini sering ditemui di kawasan bandar di Jepun dan biasanya berjalan sangat cepat, walaupun menakutkan bagi banyak orang namun hantu ini ternyata tidak suka mengganggu manusia yang ditemuinya.sumber







Info Hangat Terbaru