5 Muzium Dinosaur Popular di Dunia..

1. Muzium fuer Naturkunde, Berlin, Jerman
 


 
Saat ke Berlin, jangan cuma singgah ke Tembok Berlin. Cubalah sekali-kali datang ke Muzium fuer Naturkunde di Invalidenstrasse 43, Berlin. Ini adalah muzium sains yang mengumpul banyak rangka haiwan.
Sebahagian besar rangka digali dari Tanzania di abad ke-20. Yang paling menarik sekali adalah rangka Brachiosaurus setinggi 12 meter. Ini adalah rangka yang memegang rekod Guinness World Record dan mendominasi pandangan di ruangan galeri.
Tak hanya itu, Muzium fuer Naturkunde juga memaparkan fosil burung Archeopteryx. Jadi, datang ke sana, pelancong juga akan diberi tahu hubungan antara burung dan dinosaur.

 
2. Field Museum, Chicago, AS



 
Muzium dinosaur popular kedua di dunia adalah Field Museum di Chicago, AS. Pameran muzium yang bertemakan perkembangan planet didedikasikan untuk 4 bilion tahun evolusi dinosaur, seperti di Madagascar dan Antartika.
Daya tarikan utama muzium ini sudah terlihat dari pintu masuk. Anda akan mencari Sue, tyrannosaurus terbesar di dunia. Inilah spesimen popular yang ada di muzium.
Kenapa tidak , Sue hadir dengan tengkorak asli seberat 272 kg, lengkap dengan 58 gigi. Jikaingin tahu tentang habitatnya, pelancong boleh datang langsung ke muzium yang berada di S Lake Shore Drive, Chicago, AS.

 
3. Royal Belgian Institute of Natural Science, Brussels, Belgium
 


 
Muzium dinosaur popuar yang  lain adalah Royal Belgian Institute of Natural Science diBrussels, Belgium. Sama seperti muzium lain, tempat ini mempunyai rangka raksasa dinosaur.
Ada kira-kira 30 iguanodons, dinosaur yang diklasifikasikan pada tahun 1800-an. Haiwan ini mempunyai spike atau tanduk aneh di tubuhnya. Anda boleh melihatnya secara dekat di Rue Vautier 19, Brussels.

 
4. National Dinosaur Museum, Canberra, Australia

Australia ternyata juga mempunyai muzium dinosaur yang popular di dunia. Tak sekadar mempelajari haiwan zaman purba, muzium ini juga disebut sebagai tempatnya mengetahui sejarah Australia.
Berada di Gold Creek Road dan Barton Highway, Nicholls, ACT 2913, National Dinosaur Muzium menjadi tempat koleksi fosil dinosaur terbesar di Canberra. Selain mengumpul fosil dan jejak kaki, muzium ini juga mempunyai taman dengan patung dinosaur.


 
5. Royal Tyrell Museum of Paleontology, Alberta, Kanada
 

Berada di 1500 North Dinosaur Trail, Canadian Badlands, Royal Tyrell Muzium of Palentology menjadi rumahnya bagi lebih 130,000 fosil dinosaur, termasuk kerangka tyrannosaurus.
Tak hanya tyrannosaurus, muzium ini juga memaparkan model harimau dengan taring tajam yang sedang menyerang mammoth. Anda pun seakan dibawa ke zaman prasejarah.
Nah, untuk pelancong yang berminat untuk melihat bagaimana paleontologi bekerja, ada makmal yang boleh anda kunjungi. Di sana, pelancong boleh melihat bagaimana para ahli mengenalpasti fosil.

 .
Info Hangat Terbaru