Taman Negara Death Valley Tempat Paling Panas di Dunia


 
Pihak berkuasa pelancongan di Taman Negara Death Valley, Amerika Syarikat, membuat peraturan baru. Peraturannya adalah pengunjung dilarang menggoreng telur di tanah taman negara ini.


Taman Negara Death Valley memang lain daripada yang lain. Taman negara ini berada 86 meter di bawah permukaan laut, dan merupakan tempat terendah dan terkering di Amerika Utara, sekaligus yang paling panas di dunia.



Suhu panasnya, seringkali menjadi tarikan pengunjung yang datang ke taman negara ini kerana ini  membuktikan panasnya. Caranya dengan menggoreng telur di tanahnya. Hal ini akhirnya menimbulkan masalah.


 

Taman Negara Death Valley menjadi kotor, banyak kerak-kerak telur di tanahnya. Kelihatan bekas-bekas percubaan menggoreng telur langsung di atas tanah death valley yang panas oleh pelancong yang datang.



 

"Staf taman negara sudah menunjukkan untuk menggoreng telur dengan menggoreng, namun banyak yang tidak mematuhinya," kata juru bicara Taman Negara Death Valley, seperti dikutip Telegraph.

"Staf taman negara setiap harinya disibukkan dengan kegiatan membersihkan kerak telur dan mengutip bekas dan kulit telur," tegasnya.




 

Taman Negara Death Valley  akan merayakan peringatan atas sebab taman negara ini mendapat gelaran sebagai tempat paling hangat di dunia. Suhu di taman negara ini sendiri boleh mencapai 57 darjah Celsius.sumber







Info Hangat Terbaru